- صفحه اصلی
- آرشیو اخبار
- 27 اردیبهشت روز روابط عمومی و ارتباطات
27 اردیبهشت روز روابط عمومی و ارتباطات
27 اردیبهشت ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی درایران گرامی باد.
27 اردیبهشت ماه روزی که درسطح جهانی نیزبه عنوان روزارتباطات وجامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین گردید.این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را بعنوان هنر هشتم مرور کنیم.
امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنا بر این، از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع، منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.
اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاعرسانی در همه عرصهها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکتها و دوامشان در عرصهها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومیهای آنها وابسته است.
روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.
آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. در این صورت است که روابط عمومی میتواند در سازمان موفق عمل کند.
نظام های تعاونی نمی توانند نسبت به تحولات ارتباطی، اجتماعی و اقتصادی بی تفاوت باشدو رشد تعاونی ها نیز در گرو راهکار هایی است که یکی از این راهکار ها حضوری موثر و توانمند در جوامع اطلاعاتی و دسترسی به حجم وسیعی از این اطلاعات است.این دسترسی در قالب روابط عمومی ها و ابزار های ارتباطی امکان پذیر است که می تواند به شکلی جامع این حضور را برجسته سازد. اما چگونگی این حضور نیز بدون داشتن پشتوانه های علمی محقق نخواهد شد.
بهرحال نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن این توجهات میتواند گامهای بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی درکشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع میتوان گفت روزملی ارتباطات و روابط عمومی میتواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد نماید.
شهردار لردگان
جمعیت شهر لردگان از سال 1335 تا 1395 در طول شصت سال نزدیک به پنجاه برابر شده و وسعت آن نیز به همین مقیاس افزایش یافته و لردگان به سرعت از یک روستا به شهری کوچک و از یک شهر کوچک به شهری متوسط تبدیل شده است و با توجه به وجود بیش از 360 روستا با جمعیتی بالغ بر 200 هزار نفر در حاشیه آن و ویژگی مهاجرپذیری لردگان، این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد. الحاق روستاهای شیرانی، جلیل آباد، خاردان و حاجی آباد به شهر نیز هم سبب گسترش عرضی شهر شده و هم به واسطه بافت متفاوت و ناکارآمد این روستاها کالبد ناهمگون و نامتوازنی را برای لردگان امروز رقم زده است. در این میان مدیریت شهری 50 هزار نفری با وسعت عرضی زیاد و بافت ناهمگون و ناکارآمد بخصوص در حاشیه، کار پیچیده و دشواری است که ضمن نیاز به اتخاذ تدابیر ویژه مدیریتی، همراهی و همدلی شهروندان را می طلبد. گسترش فرهنگ شهروندی و شهرنشینی، پیروی از ضوابط و مقررات شهرسازی، همکاری با نیروهای خدمات شهر در حفظ پاکیزگی شهر، انتقال دغدغه ها، انتقادات و مشکلات به صورتی منطقی و دلسوزانه، پرداخت به موقع عوارض شهرداری که منبع اصلی درآمد این ارگان جهت انجام خدمات عمرانی و زیباسازی است، همه و همه مسئولیتهایی است که هر شهروند لردگانی بر دوش خود حس می کند. بدون شک مجموعه مدیریت شهری هم باید همگام با مردم با ایجاد تحول در رویکردها و ساختار خود مسیر لردگان را به سمت شهری آباد، شهری امن و شهری شاد هموار نماید. در دوره جدید مدیریت شهری سعی بر این است تا با استفاده از نظرات و ایده های نخبگان و صاحب نظران لردگانی و استفاده از روش های علمی، با تلاش شبانه روزی زمینه را برای ایجاد تحول مثبت در لردگان فراهم شود. به امید لردگانی آباد...